Afbeelding

Leerlingen rocken samen met Koninklijke Luchtmacht Orkest

Cultuur

Hoe maak je leerlingen anno 2024 enthousiast voor het bespelen van een instrument? Bij het Maaswaal College strikte het CKV-team het orkest van de Koninklijke Luchtmacht om op te komen treden. Uniek, want dat doen ze slechts zo’n drie keer per jaar op scholen. 

Door Lars Regeer

De vijftig orkestleden van het Koninklijke Luchtmacht Orkest spelen afgelopen vrijdag de pannen van het dak aan de Veenseweg. Samen met een zangeres en enkele leerlingen die mogen meespelen vertolken zij deze middag popnummers van de 20e eeuw tot nu. The Beatles en Michael Jackson komen voorbij maar ook een jazznummer van Quincy Jones en Radar Love klinken door de aula.

Een paar uur voor het optreden zijn de voorbereidingen in volle gang. CKV-docent en cultuurcoördinator Willeke Heijmen heeft een strak schema gemaakt. Op een to do list staat alles nauwgezet uitgewerkt. Om 8.00 uur helpen met uitladen, 9.30 uur workshopdocenten ontvangen, 12.00 uur soundcheck. Niets wordt aan het toeval overgelaten vandaag. Tussendoor vindt ze ook nog tijd om de media te woord te staan. Heijmen: “Naast het reguliere lesprogramma proberen we leerlingen op allerlei manieren kennis te laten maken met kunst. Vaak wordt bij kunst gedacht aan schilderijen maar ook mode, design, muziek en cabaret zijn kunstvormen. Zo’n dag als vandaag moet bij hen de ogen doen openen.”

Binnen het Maaswaal College valt het muziekonderwijs onder CKV (Culturele Kunstzinnige Vorming). Muziekdocent Betty Bartels haalde samen met haar mede-muziekdocent Jan Brouwers en CKV-docenten Willeke Heijmen en Elise Jacobs het luchtmachtorkest naar de school. “Mijn man heeft jarenlang bij het orkest gezeten en zo kwamen we op het idee om hen uit te nodigen.” Een aantal leerlingen is druk aan het oefenen met de zangeres van het orkest. “Ik word hier heel vrolijk van. Leerlingen uit de brugklas en 4 havo staan naast elkaar te zingen en hebben dezelfde missie om er een succes van te maken straks. Dat is wat muziek met mensen doet. Muziek verbindt.”

Tekst gaat verder onder de foto. 


Actief meedoen 
Achteroverleunen is er niet bij voor de leerlingen vanmiddag. Het optreden is onderdeel voor hun portfolio voor het vak CKV. Ter voorbereiding op het concert hebben zij een presentatie over muziekstromingen moeten geven en wordt aan de hand van het optreden gevraagd naar hun beleving. Daarnaast spelen en zingen een aantal leerlingen mee met het orkest en geven de leden van het orkest workshops aan leerlingen. Op het programma staan onder meer een lezing ‘Leven als muzikant’, een workshop percussie en een kennismaking met de techniek die nodig is voor het concert. Heijmen: “Deze generatie is gewend om te consumeren, dat hopen we een beetje te doorbreken vandaag.”

Ruben Fleuren (13) en Thijmen Berkhout (13) mogen vandaag meespelen met het luchtmachtorkest. Ze zijn er bijzonder ontspannen onder. Ruben drumt al enkele jaren en wil naar het conservatorium. Thijmen speelt basgitaar. “Muziek maakt me blij”, vertelt Ruben. “Van de week was ik een beetje ziekjes maar toen we met onze schoolband hadden geoefend liep ik toch met een lach op mijn gezicht het lokaal uit.” Met de schoolband spelen ze van alles; van nummers van Suzanne en Freek tot Simply The Best. De jongens vinden dat er genoeg aandacht wordt gegeven aan muziek op school maar merken dat muziek maken niet erg populair is onder hun leeftijdsgenoten. Ruben: “Het is niet zo stoer als je een instrument bespeelt, iedereen wil influencer worden.”

Tekst gaat verder onder de foto. 


Ruben (links) en Thijmen speelden mee met het orkest 

Vandaag zijn de leerlingen in ieder geval enthousiast, blijkt uit de woorden van Matthias van Nispen, baritonsaxofonist van het Orkest Koninklijke Luchtmacht. “De basishouding van een puber is toch vaak wat rebels maar vandaag zijn ze erg gemotiveerd. Dat heeft ook met de docenten te maken, zij zijn al maanden bezig met de voorbereiding en daardoor verloopt alles vandaag vlekkeloos.” De muzikant krijgt van leerlingen vaak vragen of hij ook actief is voor de krijgsmacht. Dat is echter niet het geval. “Alle muzikanten van ons orkest zijn fulltime muzikant. Het komt weleens voor dat we worden uitgezonden naar een oorlogsgebied, bijvoorbeeld als een trompettist wordt ingevlogen om een laatste eer te bewijzen aan een overledene.”

Muziekonderwijs
Naast dat het orkest een ‘pr-machine’ is voor de luchtmacht willen ze vanuit een muzikale inborst hun passie overbrengen, geeft Van Nispen aan. “Door overheidsbeleid is er steeds minder aandacht voor cultuur. Op deze manier hopen wij in ieder geval ons steentje bij te dragen.” Bartels kan erover meepraten. De muziekdocent ziet dat steeds meer harmonieën en orkesten het moeilijk hebben. “Vroeger had ieder dorp een of zelfs meerdere orkesten maar dat loopt steeds meer terug. Ook het sluiten van de muziekscholen is een doodzonde geweest. Ik geef naast mijn werk op school ook particulier les en dat zijn veelal de kinderen van beterbedeelde ouders. Talent gaat verloren hierdoor. Enerzijds snap ik de keuze als je als gemeente moet kiezen tussen jeugdzorg of muziekonderwijs maar dat laatste heeft wel een preventieve functie. Tijdens mijn lessen pik ik zo de leerlingen ertussenuit die niet lekker in hun vel zitten of merk ik wanneer het niet goed zit met de sfeer in de klas.”

“Hier op school is gelukkig nog ruim aandacht voor het vak muziek”, vervolgt de muziekonderwijzer. “Hier is altijd veel aandacht voor geweest. Ik ben ook erg blij met het flexrooster. Leerlingen kunnen hierdoor extra lessen muziek volgen.”

Aan het eind van de middag kan het CKV-team terugkijken op een geslaagde dag. De leerlingen die mee mochten spelen, worden na afloop trots onthaald door hun ouders en docenten. “Het was een onvergetelijke dag voor de leerlingen en docenten van klas 1 en klas 4”, concludeert Heijmen na afloop.