Afval

Zo’n 20 jaar geleden sprak een familielid me aan: “Nou woon ik al m’n hele leven in Wijchen en ik ken iedereen hier in de buurt, maar wat me nou toch overkomt…?” Ze hield haar hoofd schuin en zweeg. “Nou?” vroeg ik. “Iedere keer zit er van alles bij me in de groene kliko wat er niet in hoort. Kranten, plastic, een keer een koekenpan zonder handvat en allerlei andere troep!” Ze keek me doordringend aan. “Nou zeg…” zal ik hebben geantwoord – of iets in die stijl.

“Maar ik heb het er niet bij laten zitten”, ging ze door. “Pas heb ik de hele kliko uitgeladen en ik vond een bewijsstuk! Bijna helemaal onderin. Een brief met het adres erop van de vermoedelijke dader! Nou, dit had ik nooit verwacht van die mensen!” “En wat heeft u toen gedaan?”, vroeg ik, nu wel geïnteresseerd. “Ja, alles gesorteerd en weer ingeladen. Verder niks. Tja, wat kan ik doen? Ik ga toch geen ruzie schoppen met die mensen? Ik woon er al veertig jaar naast…!”

Afgelopen voorjaar fietsten we op een zondagmiddag vanuit Leur terug naar Wijchen, door het tunneltje onder de A326 door en dan richting Klapstraat. Daar was iets geks: er lag een hele berg opgevouwen plastic. Een mannetje rende weg, vanaf die berg naar een geparkeerde auto, stapte in en scheurde weg. Het duurde even voordat ik me realiseerde waar we getuige van waren geweest: illegaal dumpen van afval. En vorige maand werd ik aangeklampt door iemand die in het centrum van Wijchen woont: “Weet je waar jij eens over moet schrijven?” vroeg ze en haar ogen fonkelden: “Over wat ze allemaal maar neergooien bij die afvalbakken!”

En inderdaad, als je er een beetje op let, zie je nogal wat zwerfafval in Wijchen. Vooral in de buurt van de ondergrondse vuilcontainers is het vaak raak. Het lijkt wel alsof mensen die containers willen gebruiken maar dat ze vol zitten. Of dat ze die containers willen gebruiken maar er geen pasje voor hebben. De gemeente heeft wel oog voor dit probleem, maar de genomen maatregelen hebben geen effect. Zelfs ‘afvalcoaches’ – nee, niet bedoeld voor de slanke lijn – helpen niet. Het door de burgemeester bepleite beroep op goeie wil al evenmin. Gaan we dan toch af op een gemeente die vol hangt met camera’s…?







Meester Prikkebeen