
Borreltent komende vijf jaar op de kermis
Human interestGoed nieuws voor de Wijchenaar die tijdens de kermis graag een drankje drinkt: ook de komende vijf jaar staat er een borreltent op de Wijchense kermis. De gemeente heeft daarvoor een overeenkomst gesloten met Stichting Borreltent Wijchen, die de tent tot en met 2030 mag exploiteren.
De borreltent is al jaren een vaste waarde tijdens de kermis. Vooral op kermismaandag stroomt de tent traditiegetrouw vol. Voor veel inwoners hoort een bezoek aan de borreltent net zo bij de kermis als de attracties.
De tent verhuisde in de loop der jaren meerdere keren mee met de kermis. Ooit stond die op de plek waar nu het Huis van de Gemeente staat. Later verhuisde de tent naar het terrein bij het gemeentekantoor, waar het Witte Paard voor veel Wijchenaren nog altijd een bekende herinnering is. Sinds 2024 staat de borreltent in de kasteeltuin, nadat werkzaamheden in het centrum een verhuizing noodzakelijk maakten. Ook de komende editie blijft dat de locatie. Vanaf 2027 verhuist de tent waarschijnlijk naar het nieuwe evenementenplein.
Uit gemeentelijke stukken blijkt dat het college van burgemeester en wethouders heeft gekozen voor een zogenoemde één-op-één gunning aan Stichting Borreltent Wijchen. In die stichting hebben meerdere lokale horecaondernemers zich verenigd. Zij verzorgen gezamenlijk de exploitatie van de tent en verdelen de opbrengsten onderling.
Wie de gunning van de borreltent al langer volgt, weet dat de spelregels in de loop der tijd veranderden. Eerst ging de exploitatie naar de hoogste bieder, daarna werd er geloot. In de praktijk werkten de betrokken horecaondernemers echter al samen, waarna zij zich verenigden in een stichting.
Volgens het college biedt een meerjarige overeenkomst ondernemers meer zekerheid en stimuleert die de samenwerking binnen de lokale horeca. Dat sluit volgens de gemeente aan bij haar eigen beleidsdoelen. Daarnaast ontvangt de gemeente tot en met 2030 jaarlijks een vergoeding van 5.000 euro.
Naast de tent keert ook de kermis dit jaar terug in de achtertuin van het kasteel. De gemeente laat op vragen van dit weekblad weten dat die keuze is gemaakt omdat “de kracht van de Wijchense kermis ligt in de sterke samenhang tussen de attracties en het horeca-aanbod.” Deze komen volgens de gemeente samen in de Kasteeltuin. Bekend is dat sommige bomen in de kasteeltuin niet in al te beste gezondheid verkeren. Volgens een woordvoerder van de gemeente is daar rekening mee gehouden door “de opstelling zo in te richten dat de groeiplaatsen van de bomen niet worden belast.”







